Elektrische voertuigen opladen op werk; is dat loon?

In de huidige tijdsgeest kiezen steeds meer werkgevers voor een elektrisch wagenpark, of dit nou komt door ISO- of NEN-normen of vanuit persoonlijke overtuiging. Het CBR heeft zelfs berekend dat meer dan 25% van alle zakelijke auto’s elektrisch zijn. Ook privé kiezen steeds meer werknemers voor een hybride- of vol-elektrische auto. In totaal zijn inmiddels 6% van alle auto’s elektrisch.

Een elektrische auto moet natuurlijk ook worden opgeladen. Dit kan thuis of onderweg, maar steeds vaker ook op kantoor. Veel werkgevers laten bij een parkeerplaats namelijk ook oplaadpunten aanleggen. Dit kan echter wel tot discussie leiden wanneer een privé aangekochte auto wordt opgeladen aan een zakelijke laadpaal. Als een werknemer die in privé over een hybride of elektrische auto beschikt zijn auto aan een laadpaal op kantoor, en dus op kosten van de werkgever, oplaadt, is dit dan loon?

In dit artikel lees je meer over de reiskostenvergoeding en loon bij laden van een elektrische auto.

Definitie

Loon is een breed begrip. Het is “al hetgeen uit dienstbetrekking wordt genoten” (artikel 10 Wet Loonbelasting). Uit de jurisprudentie volgen drie voorwaarden:

  • Er moet sprake zijn van een voordeel,
  • Dat de werkgever verstrekt en waar de werkgever zich van bewust is, en;
  • Er moet voldoende ‘causaal verband’ zijn tussen het voordeel en de dienstbetrekking.

In feite is er dus al snel sprake van loon. Aangezien het opladen van de in privé aangekochte auto, op kosten van de werkgever, een voordeel voor de werknemer oplevert, verstrekt door de werkgever die de werknemer niet had gehad als de werknemer niet werkte bij deze werkgever, is er sprake van loon. Op werk je auto opladen is dus vorm van verkapt loon.

Reiskostenvergoeding

De kosten voor het laden van een elektrische of hybride auto vallen in principe onder de reiskosten. De werkgever mag maximaal €0,23 per kilometer belastingvrij vergoeden. Als de werknemer deze vergoeding ontvangt, dan valt het aanvullend opladen op kantoor met een privé aangekochte auto dus onder loon. Over de kosten van het laden dient de werkgever dus bijvoorbeeld belasting te betalen.

Elektrische fietsen

Tegelijkertijd komen steeds meer werknemers tegenwoordig op een elektrische fiets naar werk. Geldt hetzelfde dan ook voor het opladen van een elektrische fiets? Als een werknemer de fiets oplaadt, op kosten van de werkgever, dient de werkgever deze kosten dan ook te behandelen als loon?

Het bekostigen van het opladen van de elektrische fiets is, net als bij een auto, een voordeel voor de werknemer, ten koste van de werkgever, die de werknemer niet had gehad als deze niet had gewerkt. Het voldoet dus aan de voorwaarden en is dus loon.

Echter, het laden van de fiets geldt als een uitzondering. De kosten voor het opladen van een elektrische fiets zijn zo laag, dat de ‘de nihilwaardering’ van toepassing is. Deze regeling stelt de waarde van bepaalde voorzieningen op nihil. De achtergrond van deze waardering, is vooral praktisch van aard. Het gaat bij de nihilwaardering om voorzieningen die in het algemeen verbonden zijn met de bedrijfsvoering van de werkgever, en die naar algemene maatschappelijke opvattingen niet als loon worden ervaren, ook al kan sprake zijn van enig privévoordeel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan koffie of thee op werk. Dit voldoet aan alle eisen van loon, maar wordt op nihil gewaardeerd. Dat maakt dat de werkgever de dergelijke beperkte voordelen niet hoeft te behandelen als loon. En ook het opladen van de fiets valt dus onder deze waardering.

Het opladen van de auto wordt echter gezien als ‘substantieel’ voordeel, en valt daarmee dus niet onder de ‘nihilwaardering’. Deze kosten moet de werkgever, voor zover deze kosten de reiskostenvergoeding overstijgen, dus behandelen als loon.

Vragen?

Heeft u vragen over deze blog of een andere arbeidsrechtelijke kwestie? Neem dan vrijblijvend contact op met mr. Matthijs Wijling via m.wijling@tanger.nl of 023 – 512 1407 / 06-39 302 602.

Over Mr. M. Wijling

Matthijs voert een brede civiele rechtspraktijk, onder andere op het gebied van ondernemingsrecht, verbintenissenrecht en arbeidsrecht. Hij adviseert zowel ondernemers als particulieren en weet met een benaderbare houding en nuchtere blik een passende oplossing te vinden voor het juridische probleem.

Bekijk profiel
Kantoor Haarlem 023-5121400
E-mail m.wijling@tanger.nl

Heeft u een kwestie of een vraag?

Bel 06 – 528 659 02 of laat uw gegevens achter

Meer over arbeidsrecht

Bekijk alle artikelen